RANI RADOVI

Biang Biang Express, Nikola Stojanović

10′ / Srbija, Kina / 2024.

Film prati radnike iz Ši’Ana, glavnog grada Shaanxi provincije u Kini, kroz ceo proces pravljenja činije lokalnog specijaliteta – biang biang nudli: poljoprivrednike koji rade na poljima pšenice, radnike u fabrici koji pretvaraju pšenicu u brašno, kuvare i goste u restoranima nudli koji uživaju u kuvanju i konzumiranju biang biang nudli. Glavni fokus filma su ljudi Ši’Ana, njihova autentičnost, njihova lica, entuzijazam, kao i pejzaži i svet u kojem žive.

25. septembar, 19h, Apolo

Sretno, Saro!, Isidora Ratković

21′ / Bosna i Hercegovina / 2024.

Sara, devojka u dvadesetim, ima još jedan dan da se oprosti od svega što joj je važno u Sarajevu.

25. septembar, 20h, Apolo

Balkon na ulicu, Marija Georgijev

6′ / Hrvatska / 2025.

Kratki film o onome što želimo i ne želimo vidjeti kad gledamo. Dok promatra situaciju koja se odvija u susjedstvu, naratorica tumači ono što vidi, sve dok znakovi ne postanu zloslutni.

25. septembar,20h, Apolo

Confession, Rebeka Bizubova

29′ / Slovačka / 2024.

Reč trauma ima mnogo nijansi. Dokumentarni film Confession otvara temu seksualnog uznemiravanja u crkvi, koje je rediteljka lično iskusila. Ona se osvrće na svet pre traume i sama traga za odgovorima na pitanja da li će posle izvesnog vremena uspeti da iz nje izađe i da li će pronaći hrabrost da o tome kaže svojim roditeljima.

25. septembar, 20h, Apolo

A metamorphosis, Lin Htet Aung

16′ / Mjanmar / 2025.

U kućama, nakon rastanka, majke su bile načinjene od suza. Sinovi su se pretvarali u prazne staklene čaše, a uspavanke su postajale kletve.
Film istražuje patnju i otpornost burmanskog naroda koristeći prepoznatljive političke elemente koji su godinama plutali na okeanu političke opere pod smenjujućim vojnim diktaturama u Mjanmaru.
Vizuelna kompozicija oslanja se na boje nacionalne zastave Mjanmara, usvojene 2010. godine tokom takozvanog perioda tranzicije zemlje. Ta zastava, utemeljena u Ustavu iz 2008. godine, nametnutom od strane bivšeg vojnog diktatora, oštro se suprotstavlja ranijem Zakonu o državnoj zastavi iz 1974. godine, jer sadrži formalnu definiciju zastave.
Film dekonstruiše i dovodi u pitanje postojeću definiciju zastave, igrajući se bojama, predmetima i sekvencama, koristeći formu televizijskog propagandnog materijala u produkciji vlasti, koji prikazuje različite generacije pod ponavljajućim vojnim diktaturama. Meša se i jezivi glas sadašnjeg diktatora, Min Aung Hlainga, koji kroz AI tehnologiju izgovara sablasne uspavanke.

26. septembar, 20h, Apolo
 

Koki, ciao, Quenton Miller

11′ / Holandija / 2025.

Koki, Ciao je kratki eksperimentalni dokumentarac i autobiografija čiji je koscenarista i narator Koki, 67-godišnji govoreći kakadu Josipa Broza Tita. Nekada deo Titove diplomatske i zabavne svakodnevice na Brionima, Koki je i danas u kavezu na javnom prikazu za turiste. Film, zasnovan na višegodišnjim snimcima i neobjavljenim arhivskim materijalima, prepliće fragmente njegovog života tokom državnih poseta Nikite Hruščova, Sukarna, Indire Gandi i bračnog para Čaušesku, kao i susreta sa Sofijom Loren i Karlom Pontijem. Brioni, ispunjeni životinjama poklonjenim u znak diplomatije, ostaju mesto susreta vrsta i država, a Koki i dalje krade pažnju, izvodeći iz kaveza uspomene na dane svoje slave.

26. septembar, 20h, Apolo

Inventar, Ivan Marković

21′ / Srbija / 2025.

Nameštaj koji se u zgradi nalazi još od sedamdesetih godina naslagan je i čeka da bude uklonjen. Trouglovi i kvadrati od drveta i metala, modularni elementi podova i plafona, opiru se dok bivaju iščupani.
Zgrada kongresnog centra Sava centar utelovljavala je viziju budućnosti za međunarodnu, nesvrstanu, socijalističku Jugoslaviju. Nakon raspada zemlje, dražava je zapustila ovaj modernistički reper Novog Beograda, i on tokom decenija je sve više propada. Godine 2020. je privatizovan, a dve godine kasnije usledila je rekonstrukcija.
Poput mnogih mlađih radnika, Nenad je prvi put u Sava centru, odvojen od njegove prošlosti i društva koje ga je izgradilo.

26. septembar, 20h, Apolo

Pozdrav iz Sekretarijata, Ivan Ramljak

24′ / Hrvatska / 2025.

Na rajskom ostrvu nije sve idilično kao što se čini. Sastavljen od fotografija otkrivenih u napuštenoj policijskoj stanici, ovaj kriminalistički found footage film vodi nas na drugu stranu ogledala sunčane vedrine i šarenih atrakcija popularne turističke destinacije u Hrvatskoj. Protežući se kroz nekoliko decenija i dva politička sistema, fotografije mesta zločina poprimaju vlastitu sintaksu i pletu priču o jednom društvu i njegovim patologijama.

26. septembar, 20h, Apolo

The Tobacconist, Keifer Nyron Taylor

23′ / Velika Britanija / 2024.

Tobias, nezaposleni britansko-jamački lični trener, prodaje švercovani duvan za svoju majku kojoj preti deportacija i koja se sprema da se vrati na Jamajku. Jedan nasilan susret sa ratnim veteranom, beskućnikom, sablasnim podsećanjem na njegovog oca koji je takođe ratovao kao britanski podanik, pretvara njegovu brzu šemu zarade u sablasnu odiseju kroz jug Londona.

 

27. septembar, 20h, Apolo

Common pear, Gregor Božič

15′ / Slovenija / 2025.

U ne tako dalekoj budućnosti pogođenoj klimatskom krizom, tim naučnika analizira arhivske snimke poljoprivrednika iz prošlosti u pokušaju da razume njihovu povezanost sa zemljom.

27. septembar, 20h, Apolo

L’Mina, Randa Maroufi

26’ / Francuska, Maroko, Italija, Katar, 2025.

Jerada je rudarski grad u Maroku, gde se eksploatacija uglja, iako zvanično obustavljena 2001. godine, i dalje neformalno sprovodi. „L’mina“ rekreira savremeni rad u neformalnim rudarskim oknima koristeći scenografiju nastalu u saradnji sa stanovnicima grada, koji u filmu igraju same sebe.

 

27. septembar, 20h, Apolo

Grožđe, Jovana Lazin

10’ / Srbija / 2025.

Film govori o suočavanju sa starenjem jednog člana obitelji, prikazujući kako se različite generacije drugačije nose sa životom i promjenama. The film presents the problems of a family dealing with the aging of one of its members, and shows how different generations cope with life and change.

27. septembar, 20h, Apolo